Tuesday, October 8, 2013

Rooklucht bij de huisarts

Tijdens mijn studie fysiotherapie ben ik gestopt met roken. Dit omdat ik het een slecht signaal vind naar mijn doelgroep, de pätienten,'' meldt Han Ruigrok. ,,Want daar hoort mijns inziens ook een stuk gezondheidsvoorlichting en een voorbeeldfunctie bij.'' Hij herinnert zich zijn docent pathologie, 'nota bene een cardioloog'. ,,Die dacht daar kennelijk heel anders over. Hij was te zwaar en rookte zelfs tijdens de lessen. Deze dokter is overigens binnen vijf jaar overleden! Op dit moment is er in de wijk waar ik werkzaam ben nog een huisarts die dusdanig rookverslaafd is, dat als ik de praktijk binnen kom de rooklucht mij het eerste opvalt.''

Gerard Elkhuizen uit Ridderkerk toont zich tevreden. ,,Eindelijk hebben de niet-rokers ook rechten. Overal waar zij kwamen moesten zij meegenieten met de verslaving van een ander. 'Wij hebben het recht om te roken', hoorde je dan. Dat de niet-roker recht had op frisse lucht drong niet door in de door rook aangetaste hersencellen. Nu krijgen de niet-rokers op de werkplek het ongenoegen van de rokers over zich heen. Maar dat de niet-rokers vroeger moesten vluchten naar buiten of een kamer waar niet gerookt mag worden, dringt blijkbaar weer niet door.''

Van L. M. van Bekkum mag er een punt achter de hele discussie worden gezet. ,,Ik wou dat iedereen zich zo druk maakte over de weinig sociale bezuinigingen van dit kabinet,'' stelt de inwoner van Heinenoord. ,,Ik ben zelf een roker en ben achtereenvolgens uitgemaakt voor overlastgever, a-sociaal, moordenaar, vervuiler en lijntrekker. Ik zou mijn werkgever en daarmee de economie handenvol geld kosten vanwege ziekteverzuim en rokerspauzes. Niets is echter minder waar: ik ben nooit ziek en rook alleen in mijn vastgestelde pauzes (buiten; peuk in de vuilnisbak).Ik ben volledig bereid om mijn blijkbaar in veel ogen verderfelijke zonde in mijn eigen tijd en zonder overlast te geven, te bedrijven.''

1 comment:

  1. overdaad schaadt
    en overal waar een T voorstaat schaadt eveneens.

    Te weinig roken schaadt ???

    ReplyDelete